Ga aan de slag met je ondernemerschap als culturele instelling.

Ondernemen als culturele instelling

Culturele instellingen worden ondernemender, mede vanuit de wens en eis om minder afhankelijk te worden van hun subsidiegever. Het Rijk stimuleert culturele instellingen om meer eigen inkomsten te verwerven. Dat kan op verschillende manieren door publieksinkomsten, fondsen, sponsoren of verkoop van andersoortige producten en diensten. De prestaties op het gebied van cultureel ondernemerschap worden meegewogen in de toekenning van de subsidie. Om je keuzes op dit gebied te kunnen onderbouwen is het ook belangrijk te kijken naar de ondernemendheid van de organisatie en wat voor jullie belangrijk is. Ondernemend gedrag komt vanuit een sterke drijfveer om waarde toe te willen voegen en dit is meer dan geld alleen.

Joop Daalmeijer: “In plaats van blindelings te proberen meer geld binnen te slepen om de bestaande bedrijfsvoering te kunnen voortzetten, bekijkt een cultureel ondernemer eerder op welke manieren hij dezelfde doelstellingen kan behalen met minder geld.”

De markt regeert?

Helaas wordt ondernemerschap vaak alleen in verband gebracht met: “doen wat de markt wil”, “geld verdienen en commercieel zijn”. Ondernemerschap is voor ons kansen zien, kansen grijpen en waarde creëren, en dit is dus meer dan geld alleen.

Succesvol ondernemen valt of staat met het plan in combinatie met degene die het gaat uitvoeren. Een goed plan op papier met een incapabele uitvoerder wordt geen succes. Ook moet het plan gedragen worden in de organisatie.

Natuurlijk kijk je naar wat je graag wilt presenteren en wat je publiek graag wilt zien. Lege zalen, daar verlangt geen enkele culturele instelling naar. De kunst is het om de ‘juiste’ aansluiting te vinden bij het publiek, dat je graag ontvangt. Dit bereik je door een heldere strategie, marketing en communicatie, inlevingsvermogen, en ondernemend gedrag.

Kwaliteit

Als culturele instelling moet je je weten te onderscheiden van anderen, wil je kunnen overleven. Een hoge en bijzondere artistieke kwaliteit is een noodzakelijke, maar niet de enige voorwaarde voor succes. Essentieel is dat het niet alleen gaat om onderscheid ten opzichte van artistieke peers, maar ook het vermogen dat duidelijk te maken aan het publiek. Niemand zit te wachten op het zoveelste museum voor moderne kunst an sich. Wat is het bestaansrecht? Wat zijn de kernactiviteiten die dat laten zien? Voor wie zijn die relevant?
Slechts met heldere antwoorden op deze vragen bewijst een culturele instelling haar levensvatbaarheid. Dat verhaal kunnen vertellen en overdragen, daar begint het mee.

Innoveren

De wereld verandert snel en flexibiliteit en innovatie zijn van groot belang. Hoe kun je innoveren en de kracht van je organisatie, cultuur of merk maximaal tot wasdom laten komen? Hoe ver kun je gaan met zelforganisatie en het loslaten van controle?

Het lijkt een open deur, maar hij zit vaker gesloten dan je denkt: stel je bezoeker centraal. Zet een andere bril op en kruip in de huid van je publiek. Zij geven de informatie over het gebruik van jouw dienst of productie; zij zijn expert op dit gebied en delen dit vaak met anderen; en zij kunnen je vertellen waar zij behoefte aan hebben.

Wij helpen jouw organisatie vervolgens met het verkrijgen of behouden van een positie in de markt. Wij leveren nieuwe marktstrategieën en werken samen aan de ontwikkeling van een ondernemende en oplossingsgerichte organisatie.

Inzicht in je team

Ondernemerschap vindt niet alleen plaats in de vrije economische ruimte, maar ook binnen de grenzen van organisaties. Het begrip ondernemerschap richt zich niet alleen op het proces, maar ook op de ondernemende professional. Ondernemerschap als de ondernemendheid van het individu. Het gaat daarbij vooral om een ondernemende houding en gedrag. CreativeScan begeleidt en traint organisaties in het proces naar een ondernemende organisatie. We maken teamanalyses op basis van het individuele profiel en de denkstijlen van de CreativeScan en geven inzicht en advies.

Aan de slag

Wil je aan de slag met ondernemerschap en ondernemend gedrag in je organisatie, neem dan vrijblijvend contact met ons op via het contactformulier hiernaast. We verzorgen presentaties, trainingen, organisatieanalyses en begeleidingstrajecten. We kijken altijd naar jouw behoefte en maken een offerte op maat.

Ik wil kennismaken en meer informatie

Verstuur bericht