De ondernemer bestaat niet.
Een beeld van wie de ondernemer zou moeten zijn, bestaat wel. Dit is cultureel bepaald. Vele afgestudeerden van kunstacademies beginnen voor zichzelf. Het is geen bewuste keuze, het is zoals het gaat. Echter sta je dan vaak zonder ondernemerskennis aan de start van je bedrijf. De nadruk ligt in het onderwijs met name op de ontwikkeling van je artistieke prestaties en niet op de ontwikkeling van je ondernemerschap. Toch ben je als kunstenaar maker en ondernemer.
Drijfveren.
De drijfveer van een artistiek persoon is net als voor vele andere MKB ondernemers intrinsiek gedreven, het komt van binnen, je geeft uiting aan je passie. Het zorgt ervoor dat je in tijden dat het minder gaat, je doorzet en weer opstaat. Een basishouding om uiteindelijk succesvol te kunnen ondernemen. Willen is belangrijker dan kunnen.
Creatief ondernemerschap.
Ondernemerschap wordt vaak gedefinieerd als voor eigen rekening en risico een bedrijf voeren, met oog voor ontwikkelingen en kansen om te verzilveren. De koppeling met een markt van vraag en aanbod in evenwicht hoort hierbij. Dit maakt het grootste onderscheid met creatief ondernemerschap. Aanbod wordt geboden zonder directe vraag. Je zou wel kunnen spreken van latente vraag. En dit is waar de creatief ondernemer op in moet spelen om een concept of productie te verkopen.
Dit onderdeel is ook precies waar het mis gaat in discussies, als we het hebben over waardecreatie van de creatieve sector en een zogenaamde zakelijke houding. Door overheden en in het geheel de maatschappij wordt naar creatief ondernemerschap gekeken vanuit de perfecte marktgedachte vraag is aanbod.
Definitie Creatief ondernemer.
Vanuit mijn hoofduitspraak ‘Ceci n’est pas un entrepreneur’, zou ik eigenlijk als Magritte de waarneming, definiëring en elke verwijzing naar dé echte ondernemer moeten afwijzen. De oorspronkelijkheid van de geest van de ondernemer dat maakt namelijk de creatief ondernemer. Toch word ik hier wel regelmatig naar gevraagd en bestaat er behoefte aan een definitie om van daaruit creatief ondernemerschap als vakgebied verder te ontwikkelen. Aangezien ik hier graag aan wil bijdragen, laat ik mij verleiden. Mijn abstracte definitie van creatief ondernemerschap is “Het balanceren tussen creatie en implementatie op zoek naar de optimalisatie van het creatief kapitaal”. Het creatief kapitaal betreft een immateriële en materiële waarde, oftewel economische, maatschappelijke en artistieke betekenis. In praktische taal; creatief ondernemen is het ontdekken, creëren en optimaal produceren van waarde.
Ondernemende creatief ondernemer.
In de CreativeScan spreken we over creative entrepreneurs. Een entrepreneur wordt door ons gezien als een ondernemende ondernemer. Dit maakt het verschil met een zelfstandig vak- of ambachtsman. Een entrepreneur is op zoek naar nieuwe mogelijkheden om uiteindelijk wederom waarde te creëren. Als het ware een open blik naar de buitenwereld en een antenne voor kansen en mogelijkheden. In de eerste plaats om te exploreren en te creëren en vervolgens te produceren en toe te passen.
Juist een creatief ondernemer moet zijn kwaliteiten en vaardigheden nog meer inzetten om zijn markt te benaderen en te verkopen. Mooi is dat voor het artistieke proces vaardigheden en kwaliteiten worden aangesproken die je ook nodig hebt voor het ondernemerschap. Denk aan doorzettingsvermogen, zelfredzaamheid of autonomiteit, initiatiefrijk en creativiteit. Echter wordt dit nog niet door de cultuur van de sector herkend en erkend.
Als de bewustwording ook op dit gebied wordt vergroot, zullen ook meer creative entrepreneurs opstaan en succesvol ondernemen. Hiermee wordt ook ondernemerschap een bewuste keuze, dit helpt in je ontwikkeling op dit gebied zonder het artistieke proces en je creativiteit daarin te verliezen. Willen is belangrijker dan kunnen en de creatief ondernemer bestaat wel degelijk.