Ben je net gestart? Gefeliciteerd! Een nieuw jaar is traditioneel de start voor veel mensen van hun eigen bedrijf. Het is een mooie datum voor het begin van je fiscale jaar, een frisse start door een nieuw jaar en een blanco sheet.
Eigenlijk begin ik als ondernemer mijn jaar zo elk jaar. Een blanco sheet vol nieuwsgierigheid en opwinding over wat dit jaar staat te gebeuren. Ieder jaar begin ik met een prognose voor het nieuwe jaar, en stel ik mijzelf vragen als: “Waar ga ik mij op richten?”, “Welke doelen wil ik behalen?” en “Hoe ga ik dat doen?”. Dit heb ik geleerd. Ondanks mijn kennis en ervaring als bedrijfsadviseur, deed ik dit niet als voorbereiding op 1 januari, toen ook ik op deze datum, mijn eigen bedrijf startte. Ik had toen wel een financiële prognose gemaakt, maar geen persoonlijke en zakelijke doelen, ik was ‘gewoon’ begonnen. Inmiddels doe ik dit wel.
Waarom? Met name om focus te houden en mij te richten op de juiste ‘dingen’ en die ook te realiseren. Als je net voor jezelf begint, komt er best veel op je af. Dit realiseer je je niet als je in loondienst zit of net van school af komt. En je moet het ook ervaren om erachter te komen wat het met jou doet en hoe je ermee omgaat. Je kwaliteiten en vaardigheden liggen meer dan ooit onder een vergrootglas. Als ondernemer zul je bezig zijn met de uitvoering van je activiteiten, en tegelijkertijd nieuwe dingen bedenken en bezig zijn met wat erbij komt: acquisitie, planning, marketing, administratie, mails beantwoorden, kennis bijhouden etc. En hier moet je zogezegd even je draai in vinden.
Het een zal je beter liggen dan het andere, en het is aan jou om een manier te vinden om alles goed te laten verlopen. Dit kan door zelfdiscipline, to do lijstjes, volgen van trainingen en workshops, samenwerken met anderen of bepaalde activiteiten uit te besteden. Als je aan de slag gaat met je CreativeScan, dan vind je op het digitale platform ook allerlei handige links en boeken, die je kunnen helpen in je ondernemerschap. En stel in het begin ook veel vragen, aan collega ondernemers, aan ons, aan allerlei organisaties die er speciaal voor jou zijn om je verder te helpen.
Tips voor een goede start als ondernemer.
- Verkrijg inzicht in je sterke en minder sterke punten als ondernemer, bijv. met behulp van CreativeScan en/of een coach.
- Maak een plan: formuleer wat je wilt bereiken op verschillende terreinen en hoe je dat kunt realiseren.
- Maak inzichtelijk wat je maandelijks privé nodig hebt en wat dit betekent voor de winst en omzet die je moet maken.
- Houd dit ook bij in een programma als bijv. excell, via gmail of een ander softwareprogramma voor planning en administratie.
- Verdiep je in je klant, wie is hij of zij, maak een profiel.
- Stel vijf keer aan jezelf de vraag ‘Waarom?’ om te komen tot de kern van je drijfveer voor je eigen bedrijf. Je drijfveer is je belangrijkste motivatie om als het even tegenzit, door te zetten en het helpt als je dat voor jezelf en voor anderen helder hebt.
- Formuleer de unieke waarde van je bedrijf voor je klant.
- Vertel je verhaal op je website, in een gesprek, in de media. Liefst beeldend en in begrijpelijke woorden.
- Stel vragen.
- Ga eropuit!
Wat zijn jouw eigen ervaringen en tips? Ik hoor ze graag.
Veel succes met de start van je bedrijf!
2 reacties