Waar sta jij op dit moment als creatief ondernemer?
Als creative entrepreneur ga je op in je creatieve proces. Het verfijnen van je discipline en waar jij goed in bent. In hoeverre ben je betrokken bij de zakelijke kant van je bedrijf? Een entrepreneur ziet kansen, benut ze en creëert waarde. Waar sta jij op dit moment?
Wat drijft jou?
Alles ontstaat ergens. Vanuit jezelf, vanuit een opdrachtgever, je omgeving, nieuwe technologieën. Nadenken over wat jou drijft, bepaalt de richting van jouw (ondernemers)pad. Keuzes maak je op basis van deze drijfveren, het draagt bij aan de overtuiging naar anderen, en zorgt ervoor dat je ook bij tegenslagen doorgaat. En dat laatste is erg belangrijk.
Vormgeven aan je keuzes.
Zoals eerder genoemd drijfveren bepalen je keuzes, maar in hoeverre ben je in staat om deze keuzes vorm te geven? Vaardigheid en kwaliteiten zorgen voor de mate waarin je de keuzes tot een succes maakt. Kansen zien, kansen grijpen en het creëren van waarde: entrepreneurship of ook wel de ondernemende ondernemer genoemd. Je komt daar door jezelf te spiegelen en jezelf sterker te maken in datgene waar je goed in bent en te verbeteren waar je aandachtspunten liggen. Dit staat los van het creatieve proces en het belang van autonoom denken. Het overstijgt het pure vakmanschap en kan juist elkaar versterken.
Ondernemerschap is dan ook meer dan alleen het creëren van financieel kapitaal, het draagt bij aan de waarde van het door jezelf bepaalde en gecreëerde immateriële kapitaal. De hiernaast afgebeelde ‘Golden circle’ van Simon Sinek, kan je hierbij ook ondersteunen. Het werkt van binnen naar buiten en begint bij de belangrijkste vraag ‘Waarom?’. Waar geloof jij in, wat drijft je, wat wil je bijdragen? Mensen kopen uiteindelijk bij je om deze reden.
‘Hoe’, betreft jouw verkoopmethode of je onderscheidend vermogen. Dit is de beargumenteerde reden, waarom je klant naar jouw voorstelling moet komen of jou moet inschakelen als conceptontwikkelaar of architect. ‘Wat’, dat zijn uiteindelijk de concepten, werken of producties die je verkoopt.
Creativiteit in een businessmodel.
Dit lijkt een tegenstelling, maar dat is het niet. In het ‘Canvas Business Model’ kun je visueel aan de slag met je businessmodel als onderdeel van je ondernemingsplan. Het model geeft inzicht in alle stappen en helpt je op een inspirerende wijze de zakelijke kanten van je bedrijf in kaart te brengen. Hieronder zetten we in het kort de diverse stappen uiteen. Je kunt het model snel vinden op Internet en op een flipover overzetten.
Customer Segments = wie is je klant?
Wie wil je bereiken met je productie of concept. Voor wie wil je waarde creëren?
Value Proposition=wat is die waarde?
Welke producten, voorstellingen of werken gaan die waarde voor je doelgroep creëren. Het ‘Wat’ uit je gouden cirkel in feite.
Channels=bereik
Hoe bereik je je doelgroep? Waar vind je ze?
Customer relationships= verbinding met je klant
Wat voor soort relatie wil je met je doelgroep? Wat verwacht je doelgroep van jou? Wat is jouw uitstraling, handtekening etc.?
Revenue Streams=inkomsten
Waarvoor is je doelgroep bereid te betalen? Waar betalen ze nu voor? Hoe doen ze dat? Hoe zouden ze willen betalen? En hoeveel draagt een klant of bezoeker bij aan het geheel van inkomsten?
Key Resources=basisbenodigheden voor je resultaat
Wat heb je nodig om je product of dienst te kunnen leveren? En aan jouw doelgroep? Moet je promotie maken of niet?
Key Activities=wat is je hoofdactiviteit?
Wat zijn je belangrijkste activiteiten.
Key Partnerships=cocreatie en samenwerkingen
Wie zijn je belangrijkste partners? Welke partners heb je nodig? Welke kernactiviteiten heb je nodig van je partners?
Cost structure=kosten op één rij
Welke kosten heb je als bedrijf? Welke activiteiten zijn het duurst? Welke hulpmiddelen zijn het duurst?
Het model werkt prettig in groepen en biedt een mooi visueel overzicht, echter biedt het model niet alles wat je nodig hebt voor een ondernemingsplan als je bijvoorbeeld een financiële aanvraag wilt doen. De rol van jou als ondernemer ontbreekt bijvoorbeeld. Voor meer informatie over het complete ondernemingsplan en het verwerken van je CreativeScan in je plan, klik hier.
Stel je vraag.
Heb je vragen hierover, of loop je tegen zaken aan. Zoek dan hulp. Je kunt meedoen aan diverse ondernemersprojecten, langs de Kamer van Koophandel, vragen stellen via social platforms, hoe dan ook blijf niet zelf ermee rondlopen. Dit was in ieder geval mijn ondernemersles. En ik, ik help je ook graag. Stel je vraag via het contactformulier en samen komen we vast verder.
Ik zie je vraag graag tegemoet. Tot mails!