Hoe ontwikkel ik mijn creatief ondernemerschap?
Creatief ondernemen is het ontdekken, creëren en optimaal produceren van waarde. Waarde voor jezelf, je publiek of klant en je omgeving. Als je net start, is het lastig te balanceren tussen je (financiële) mogelijkheden, je verantwoordelijkheden en het vinden van een klant, zonder de dynamiek van je creativiteit te verliezen.
Wat drijft jou?
Op dit te voorkomen, begin je met een antwoord op deze vraag. Waarom doe je wat je doet? Je drijfveer zorgt ervoor dat je continu streeft naar het hoogst haalbare, in moeilijke tijden doorgaat, en het is je sprankeling naar je klant of publiek. Erg belangrijk om dit voor jezelf helder en expliciet te maken, het is je (over)levingsmechanisme.
Vormgeven aan je keuzes
Je drijfveren bepalen je keuzes, maar in hoeverre ben je in staat om deze keuzes vorm te geven? Vaardigheid en kwaliteiten zorgen voor de mate waarin je de keuzes tot een succes maakt. Je komt daar door jezelf te spiegelen en jezelf sterker te maken in datgene waar je goed in bent en te verbeteren waar je aandachtspunten liggen. Dit staat los van het creatieve proces en het belang van autonoom denken. Het overstijgt het pure vakmanschap en kan juist elkaar versterken. Door jezelf te ontwikkelen gaan deze dingen uiteindelijk makkelijker en zul je slimmer kunnen ondernemen met behoud van je ruimte voor je creatieve proces.
Tips
- Ontdek jouw drijfveren.
- Spiegel jezelf. Durf te erkennen wat je zwakheden zijn, zodat je oplossingen kunt vinden.
- Ga erop uit!
- Kom in contact met vakgenoten, maar ook met andere ondernemers. Er bestaan vele netwerkorganisaties, bijeenkomsten en events voor (creatief) ondernemers. Bezoek er eens een en ga open en luisterend een gesprek in. Wellicht dat je tevens je toekomstige klant of investeerder ontmoet.
- Kom in contact met een coach. Zij kunnen je helpen bij je ontwikkeling als ondernemer. Er bestaan voor ondernemers in de creatieve sector verschillende begeleidingsprojecten als bijv. Cultuur Ondernemen, Creatief Zuid en CMKB, maar ook bedrijven die zich hebben gespecialiseerd in coaching van creatieve ondernemers.
- Wie is jouw klant? En waar houden zij nog meer van? Verplaats je en vind je promotiemogelijkheden op hun paden.
- Wil je naar het buitenland? Er zijn bureaus als Dutch Design Desk, die je kunnen begeleiden. Tevens worden er door de EVD handelsmissies georganiseerd naar diverse landen. Wellicht iets voor jou?
- Maak jezelf slimmer.
- Volg trainingen of seminars bij bijvoorbeeld een regionale Kamer van Koophandel over marketing, financiën, intellectueel eigendom en belastingen.
- Financiering nodig op een andere manier? Informeer naar de mogelijkheden van Crowdfunding (bijv. via Crowdaboutnow, Tenpages of Voordekunst), microkrediet (diverse punten in het land, vraag je KvK), het net nieuwe Blockbuster fonds van Van den Ende of kijk of je een business angel kan interesseren voor jouw plannen.
- Wat je (echt) wil, kan je! Vertrouw op jezelf.
Ik wens je veel ondernemerschap.