Wat is het dat jou beweegt om te creëren? Wat vind je belangrijk hierin? Wat wil je jouw publiek of klant vertellen? En wat maakt jou uniek? Dit zijn vragen die je kunt beantwoorden in je eigen verhaal. Een verhaal over jou, over je werk, en over je bedrijf. Het vertellen van je eigen verhaal leidt tot het verhogen van de betrokkenheid van geïnteresseerden. En dit leidt weer tot bijvoorbeeld extra traffic naar je website voor de verhoging van je verkoop. En welke sector is geschikter dan de creatieve sector om verhalen te vertellen.
De kracht van storytelling
Storytelling is een natuurlijke tendens van de mens. Abstractie en complexiteit zetten we om in een verhaal, om er iets mee te kunnen. Het is de reden dat tv programma’s als DWDD academy op dit moment zo populair zijn. Je wordt meegenomen in de boodschap op een interessante, begrijpbare en behapbare manier.
Door je eigen verhaal te vertellen:
- Communiceer je op gevoelsniveau met je publiek;
- Zorg je voor interesse en betrokkenheid;
- Breng je energie in je boodschap;
- En zet je aan tot actie.
“Storytelling is de krachtigste manier om ideeën kenbaar te maken.”
– Robert McKee, scenarioschrijver
Je brein is op zoek naar logica in een verhaal
Waarom werkt dit nu zo goed? Dit komt door de logica van ons brein. Onze hersenen ordenen graag alle informatie in een logisch verband. Wanneer we informatie voorgeschoteld krijgen in een verhaalvorm, neemt ons brein onbewust aan dat we alle belangrijke informatie hebben gekregen. Ook wordt aangenomen dat er sprake is van een oorzakelijk verband in het verhaal (het één leidt tot het ander), omdat de meeste verhalen in chronologische volgorde worden verteld.
Door deze automatische uitgangspositie van ons brein worden gaten of onduidelijkheden in het verhaal op een logische manier aangevuld en worden ook oorzakelijke verbanden gezien waar dit eigenlijk niet zo is. Een valkuil van ons brein waar marketeers gretig gebruik van maken. En waar jij ook gebruik van kan maken.
Hoe begin je met storytelling?
Om je verhaal te vertellen, kun je beginnen met recht uit je hart te vertellen wat je beweegt. Specifieke inhoud betrekt het publiek bij je verhaal. Hoe specifieker je bent, hoe sterker je verbondenheid. Stel je zelf vijf keer een vraag startend met ‘waarom’ om nog meer tot de essentie te komen van je drijfveren of je boodschap beter te argumenteren. Dat werkt echt goed, weet ik ook uit eigen ervaring. Vervolgens koppel je het aan je activiteiten en wat je wilt bereiken. Ter inspiratie vertelt in de video hiernaast Kevin Spacey over de 3 sleutelfactoren bij Storytelling: spanning, authenticiteit en publiek. “Hunt or be hunted”.
Je kunt er ook voor kiezen om storytelling heel marketinggericht in te zetten per voorstelling, productie of dienst. Dan is het handig om een paar stappen te doorlopen.
Stappenplan
Stap 1: bepaal je doelgroep
Wanneer je een verhaal gaat vertellen, is het handig om na te denken over aan wie je dat verhaal gaat richten. Wie zijn zij? Wat is hun relatie tot jouw verhaal? Wat is hun voorkennis en waarom moeten zij dit verhaal horen? Voor een publiek is er weinig vervelender dan naar een verhaal te luisteren wat niet aan hen gericht lijkt te zijn. Dit geldt online en offline. Als je niet genoeg van je publiek weet, werk dan met personages die een of meer groepen van je publiek voorstellen. Een karakter, een hypothetische persoon, gebaseerd op echte gegevens, die de belangrijkste ervaringen, opvattingen en kennis van je doelgroep belichaamt.
Stap 2: kies een aansprekende verhaalvorm
Als je jouw doelgroep duidelijk voor ogen hebt, is de volgende stap bepalen hoe je ze gaat bereiken. In welke vorm ga je jouw verhaal aanbieden? Eén van de meest voor de hand liggende vormen om offline je verhaal te delen met een groot publiek is in tekst en beeld. Online biedt natuurlijk veel meer mogelijkheden dan alleen tekst en beeld. Denk bijvoorbeeld aan:
- videofragmenten
- animatie
- dynamische content
- infographics / datavisualisatie
Varieer in verschillende verhaalsoorten. NPR Digital Services heeft negen soorten verhalen opgesteld die voor binding met je doelgroep kunnen zorgen als lokaal bedrijf. Zo kan je verhalen bijvoorbeeld gebruiken om iets uit te leggen, om iets moois te laten zien of om belangrijk nieuws te delen. Experimenteer met verschillende formats en test of het het gewenste effect heeft.
Stap 3: betrek je publiek
Zowel offline als online is het belangrijk om een goede interactie te hebben met je publiek en dat beperkt zich zeker niet tot het slechts beantwoorden van vragen na afloop van een lezing of uitleg. Ook tijdens het vertellen van je verhaal kun je jouw bezoekers actief betrekken bij het verhaal.
Stap 4: bied context aan je verhaal
Een goed verhaal staat op zichzelf en behoeft geen verdere uitleg. Toch kan het zomaar voorkomen dat een bezoeker ergens halverwege jouw verhaal binnenkomt. Zorg voor een structuur, waarin dit wordt ondervangen.
Stap 5: communiceer het doel van je verhaal
Het vertellen van verhalen doen we meestal met een bepaald doel. Dat kan zijn om de ander te informeren, te inspireren of te overtuigen van een bepaald doel. Storytelling wordt vaak toegepast opdat het publiek er een bepaalde ‘les’ uithaalt. Een verhaal is pas een goed verhaal als de bezoeker er iets mee kan. Zorg voor een gevoel van urgentie in je verhaal. Dit maakt je verhaal boeiend en zorgt ervoor dat je publiek ervoor kiest om nu in actie te komen.
Het effect van storytelling in de mode
Social war is een ongoing onderzoek dat het bedrijf IIZT doet onder zo’n 50 modemerken wereldwijd. Het signaleert de do’s en de dont’s voor merken op social media. Zij onderzochten onlangs de effecten van een videocampagne van het modemerk Scotch & Soda. De video volgt de reis van een ‘sheffield razor blade’, dat ongewild middelpunt is in een ontmoeting tussen twee reizigers. Zaria en Charlie ontmoeten elkaar in een kleine barbier in Noord-Italië. Met de video laat Scotch & Soda de reis zien die de twee samen maken. Het zijn twee bloedmooie avonturiers die de wereld ontdekken. Uiteraard gekleed in de nieuwste Scotch & Soda collectie. Met het Sheffield blade speelt Scotch & Soda direct in op de laatste trends. Van de barbier tot de hernieuwde mannelijke aandacht voor grooming. Tijdens deze campagne steeg de betrokkenheid bij het merk met 285 procent!
“Je moet verhalen vertellen om verhalen te krijgen.”
– Ken Metzler, schrijver van ‘Creative Interviewing’
Het effect van storytelling in de fotografie
Ook in de wereld van fotografie zijn de effecten van de toepassing van storytelling merkbaar. Fotografen spreken niet meer over ‘fotograferen’, maar eveneens over verhalen vertellen. Steeds vaker zie je op websites in plaats van ‘Wil je een mooie foto?’, ‘Vertel jouw verhaal met beelden die laten zien wie of hoe je bent’, ‘Ik wil de essentie van jou en jouw bedrijf vangen’ of termen als ‘visual diaries’. En niet alleen kun je als fotograaf het verhaal van je klant vertellen in beeld, je kunt ook je eigen stijl en gedachten erin kwijt.
Meer voorbeelden van Storytelling
The Selby is een fotoproject van Todd Selby, een journalist, portret- en fashionfotograaf. Met The Selby schetst Todd het verhaal – in beeld – van creatievelingen in hun eigen huis. Hij begon dit project met shoots van vrienden, maar mensen waren zo laaiend enthousiast over de foto’s in je eigen huis dat al gauw anderen ook in hun eigen omgeving gefotografeerd wilden worden.
The Sartorialist, Scott Schuman laat samen met fotografe Garance Doré zien dat modefotografie ook anders kan. Veelal plukken ze mensen van de straat om ze ter plekke, in het park of café te portretteren. Hierbij staat fashion centraal: wat voor kleren dragen mensen, welke kleuren zijn hip, wat voor accessoires? Hiermee vertellen zij het verhaal van de mens en hun kleren of gevoel voor fashion.
Een ander mooi voorbeeld is van Nescafé, niet alleen offline, maar ook online brengen ze treffend hun boodschap over: er is iets bijzonders in onze kleine alledaagse momenten te vinden, natuurlijk hun koffie. Bekijk het filmpje hiernaast.
Het Nationale Ballet, maakt ook actief gebruik van Facebook om hun publiek te betrekken bij hun gezelschap. De ene keer is het bericht meer gericht op human interest verhalen en staat bijvoorbeeld één van de dansers centraal, terwijl het andere bericht meer zakelijk is ingericht en klanten wijst op de mogelijkheid tot het houden van kinderfeestjes.
Het Anne Frank Huis, zij hebben eerder het dagboek van Anne Frank verteld in tweets. Een originele manier om het verhaal van Anne te vertellen. Ze ontwikkelen voortdurend nieuwe campagnes die de interactie aangaan met het publiek en de betrokkenheid bij hun boodschap vergroot. Op dit moment is dat #freedom2me, wat betekent vrijheid voor jou?
De sluiting door restauratie van de Sint-Martinusbasiliek van Halle werd op een unieke verhalende manier in het project het ’Mysterie van de Bouwmeester‘ aangepakt. Niet alleen werd de basiliek en haar unieke historische verhaal ontsloten, ook de restauratie op zich en de daaruit volgende sluiting wordt volledig mee opgenomen in het hele project. Ook het gebruik van verschillende media zoals film, 3D-technieken en gamification geven het project een uniek status. Tot slot is het ook de eerste keer dat erfgoed en toerisme op dergelijke manier samenvloeien in één project.
Aan de slag
Een handig boek, waarin de stappen voor storytelling uitvoerig worden behandeld, is ‘Overtuigen met storytelling’. Dit boek werkt met de methode CAST: Content, Audience, Story en Tell. Het combineert storytelling met visualisatietechnieken. Stap voor stap krijg je begeleiding bij het creëren van aansprekende verhalen in een aantrekkelijk visueel format.
Storytelling kan je helpen met de ontwikkeling van je marktgerichtheid. Marktgerichtheid is je inleven in de behoeftewereld van (potentiële) klanten of publiek om een vertaalslag te kunnen maken vanuit jouw gedachtegoed en creatie naar deze behoefte. Storytelling zorgt ervoor dat je heel bewust nadenkt over wie jij bent en wie je publiek is, een eerste stap in communicatie en het stimuleren van interesse en betrokkenheid. Wil je echt aan de slag met je marktgerichtheid? In het onderdeel ‘Je ontwikkeling’ op het online platform van de CreativeScan, kun je concreet aan de slag met de ontwikkeling van je marktgerichtheid en je eigen doelen erin stellen. Start nu de CreativeScan of log direct in op jouw account!
Wil je meer weten over Internetmarketing, dan vind je onze blog daarover wellicht ook interessant. Heb je (andere) vragen over de ontwikkeling van je ondernemerschap, neem contact met ons op. We helpen je graag op weg.
Dit artikel van Emerce geeft een goede samenvatting voor het starten met corporate storytelling en de stappen die je daarvoor moet zetten: http://www.emerce.nl/best-practice/corporate-storytelling-hoe-gebruik-storytelling-bedrijf