Wat karakteriseert de cultureel ondernemer?
Dit is de vraag, die afstudeerder Rudmer Heij van Rijksuniversiteit Groningen in samenwerking met CreativeScan onderzoekt. Er is nog relatief weinig onderzoek gedaan naar de achtergrond van de cultureel ondernemer. Meeste onderzoeken en boeken richten zich op cultureel management van bijvoorbeeld organisaties als musea en festivals. Ook is er wel onderzoek gedaan naar creativiteit, maar weinig naar de karakteristieken van een artistiek ondernemer. Een belangrijk onderzoek op een moment dat cultureel ondernemerschap weer veel aandacht krijgt.
Maar belangrijker nog, juist in een tijd in beweging, waar mensen vele keuzes hebben, techniek de mogelijkheden verbreed en het politieke veld onrustig is, is het belangrijk een spiegel voor te houden om de juiste koers te varen. En wat een juiste koers is die bij jou past, kun je bepalen als je goed weet wie je bent, wat je voorkeuren zijn en inzicht hebt in waar je je nog in moet ontwikkelen.
Onderzoek
Voor zijn onderzoek is Rudmer op zoek naar enthousiaste cultureel ondernemers die direct betrokken zijn bij het creatieve proces. Om een voorbeeld te noemen: wel de schrijver, maar niet de drukker. Als je mee wilt doen, lever je een bijdrage aan de wetenschap over cultureel ondernemerschap en zodra zijn onderzoek is afgerond, ontvang je jouw eigen ondernemersprofiel van de CreativeScan.
Meedoen?
Wil je een bijdrage leveren aan de wetenschap, inzicht verwerven in jouw persoonlijke ondernemerskwaliteiten en voldoe je aan de volgende criteria:
– Je bent cultureel ondernemer
– Je bent direct betrokken bij een creatief proces
– Je staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel
– Je bent twee jaar of langer actief als ondernemer
Afgerond
Inmiddels wordt het onderzoek van Rudmer Heij afgerond. Binnenkort zullen we de resultaten op deze site presenteren en ontvangen de deelnemers toegang tot het Entrepreneur Platform en de uitslag van hun CreativeScan.
Groeten,