Samenwerken met anderen of met andere bedrijven, het lijkt makkelijker dan het vaak in de praktijk is. En de vraag is met name, haal je wel het optimale uit elkaar? Vaak ontstaat een samenwerking zonder dat je hierbij van tevoren stilstaat. Het optimaliseren van je samenwerking, kun je bereiken door goed te luisteren naar de ander, de situatie en wie de ander is te herkennen en te erkennen en je bewust te zijn van je communicatie. En dat is best complex. CreativeScan kan je hierbij op weg helpen.
Herken de ander
Als je de CreativeScan hebt gedaan, dan ontvang je ook de verdeling van je denkstijl. Er bestaan vier denkstijlen: pionier, verkoper, vakman en manager. Je denkstijl zegt iets over je gedrag en hoe je graag onderneemt. Je hebt alle vier de denkstijlen in je, maar je hebt meestal een voorkeur voor een bepaalde denkstijl. In de praktijk pas je je denkstijl vaak aan op de situatie of groep, waarin je op dat moment zit. Maar dit zou kunnen betekenen dat je dan niet helemaal tot je recht komt of dicht bij jezelf blijft. Als je gaat samenwerken is het dus van belang inzicht te hebben in waar je eigen kracht ligt en waar die van de ander ligt. Als je beiden met name pionier bent, dan kan het zijn dat jullie moeite hebben projecten samen af te ronden. Je springt van het ene idee naar het andere en eigenlijk hebben jullie iemand nodig met de denkstijl manager die het allemaal plant en organiseert. Vaak iemand die in jullie allergie zit, maar wat wel nodig is om jullie ideeën waar te maken. Het herkennen en begrijpen van elkaars denkstijl helpt in de communicatie om tot elkaar te komen en de ander in zijn of haar waarde te laten en te laten bloeien.
Samenwerken met andere branches
Op dit moment is er veel aandacht voor de toegevoegde waarde van de creatieve industrie voor andere sectoren. In een net uitgebracht rapport van ECIA (november 2014) kwam naar voren dat 45% van de traditionele bedrijven deze waarde ziet, maar dat 5% nog maar gebruik maakt van de kennis en kunde van de sector. Een hoop potentie dus. Inmiddels zijn er meerdere organisaties die deze verbindingen organiseren en faciliteren. Als je hierin interesse hebt, kijk dan een op de sites van de volgende organisaties of neem contact met ze op.
- Kamer van Koophandel, zij organiseren bijeenkomsten onder de naam van Mix&Match Monday, nieuwe verbindingen en cross-overs.
- In de Gooi- en Vechtstreek bestaan cross-over platforms met respectievelijk de zorg, media en toerisme: Izovator, Immovator en Itrovator. Ook zij organiseren regelmatig bijeenkomsten.
- Organisatieadviesbureau Twynstra Gudde zet regelmatig kunstenaars in voor organisatievraagstukken. Zij doen dit onder de noemer Geen Kunst.
- Op de site van CreatiefZuid vind je een soort marktplaats voor opdrachten en ook zij organiseren bijeenkomsten, met name voor de sector zelf.
- Dutch Creative Council, adviesraad van en voor de creatieve industrie. Zij stimuleren meer op strategisch niveau samenwerkingen met de creatieve industrie.
- Art of Impact, een nieuw subsidieprogramma van OC&W om kunstenaars te ondersteunen die oplossingen hebben voor actuele maatschappelijke vraagstukken. Via de site kun je je projectvoorstel indienen.
- ArtEZ helpt jonge kunstenaars om te innoveren in de creatieve industrie. Ze organiseren regelmatig bijeenkomsten en adviseren je in je proces.
- Met de MIT-regeling Topsector Creatieve Industrie wil het ministerie van Economische Zaken MKB-ondernemers stimuleren om binnen de topsector samen te werken en te innoveren.
- Samenwerking en programma’s met de wetenschap: NWO.
Als je open staat voor de ander en als je kan samenwerken op een manier die bij jou past, dan levert het je zeker veel op. Zoals Scarlett Kwekkeboom ooit zei: “De kansen liggen op straat, je moet alleen even bukken om ze op te rapen.”
Veel succes en plezier!
Cees Langeveld, directeur van Chassé theater Breda, deed een uitgebreid onderzoek naar samenwerkingen in het culturele veld. Er zijn diverse redenen voor culturele organisaties om te gaan samenwerken. Een belangrijke reden is nieuwe markten aanspreken en de doelgroep vergroten, omdat je de bestaande doelgroep van twee organisaties als geheel gaat benaderen. Ook de geografische dekking kun je daardoor vergroten. Daarnaast is het voordelig om kosten, kennis en technologie te delen, waarmee je tevens risico kunt verminderen. Andere redenen zijn de kwaliteit van de programmering verhogen en gezamenlijke fondswerving te doen