Ook als cultureel ondernemer ontkom je er niet aan, profileren op het Internet. Internet marketing is een ontwikkelde methodiek, waarover je niet alleen veel kunt vinden op het internet, maar ook breed wordt toegepast om een groter publiek te bereiken en hogere verkoop te genereren. Dit geldt niet alleen voor commerciële product en dienstverkoop, maar is zeker ook toepasbaar voor de culturele sector.
Het draait uiteindelijk om het meenemen en interesseren van je klant of publiek voor jouw werk of productie. Dit begint met name met ‘geven’. Vertellen uit eigen ervaringen, en wat jouw klant/publiek kan verwachten.
Tips voor internet marketing
- Zorg voor een concreet productaanbod (klinkt simpel, is het toch niet altijd).
- Bouw aan een mailinglijst. Geef iets weg in ruil voor adresgegevens en/of abonnement op nieuwsbrief. Denk hierbij aan een ebook, een voorproefje van een nieuw boek dat je gaat schrijven, een download van een liedje, gedicht, foto of filmpje behind the scenes. Laat je inschrijver het downloaden op een bedankpagina, en geef aan dat ze hun inschrijving nog even moeten bevestigen (bevestigen is tegenwoordig verplicht).
- Noem de inschrijving niet een ‘nieuwsbrief’. Dit is saai en niet meer aansprekend. Bedenk iets origineels en wat mensen ook graag willen ontvangen
- Laat regelmatig van je horen. Zet een digitaal proces op, waardoor je het contact onderhoudt met je klant. Dit houdt in dat je een regelmatig een mail verstuurd, met je nieuwsbrief, een inspiratietip, een filmpje, werk, foto, actie (bijv. boek tijdelijk gratis beschikbaar) of nieuw productie.
- Maak gebruik van upsales. “Dit heb je bij mij gekocht, heb je hier ook interesse in?”
- Creëer weinig stappen om iets te kopen.
- Zorg voor zo weinig mogelijk (sub)menuknoppen, gebruik liever interne links, zo stuur je de klant sneller de juiste kant op.
- Zet jouw of het (sociale) netwerk in. Vraag of je kan bijdragen aan een nieuwsbrief van een ander, of maak gebruik van affiliates, dit zijn anderen die tegen een vergoeding (percentage) jouw product of dienst verkopen.
- Een roodgekleurde titel is een bewezen kleur, dat verkoopt.
- Je prijs laten eindigen met een 7, schijnt beter te verkopen dan met een 9, dus €97,- in plaats van €99,- of €17,97 in plaats van €17,99.
- Formuleer je tekst vanuit de tweede persoon (je/jij/u) en niet vanuit de eerste persoon (ik/wij).
Meer informatie
Heb je hierover vragen, wellicht kunnen wij je helpen. Neem dan contact met ons op.
Ben je schrijver of zit je in de boekenbranche? Kijk dan ook eens op de site van Notjustanybook voor marketing op het Internet of zoek contact met een van de initiatiefnemers Cathelijne Esser.
Leuke blogs om te volgen over (culturele internet) marketing zijn bijvoorbeeld van Bastiaan van de Werk (Branson Company) of het nieuws en infographics met data over bezoekersaantallen etc. van EM-Cultuur. Een paar jaar geleden is al het boek Convergence Culture van Henry Jenkins verschenen. Dit boek gaat in op de interactie tussen oude en nieuwe media en de behoefte van het publiek aan participatie. Volgens Jenkins biedt dit kansen voor culturele instellingen tot het verkrijgen van meer succes en aandacht.
Lees verder, over meer tips om hoger te ranken op Google, ook onze blog: ‘Tips om hoger te scoren in Google’.
Veel succes ermee!
Groeten,