De CreativeScan is gebaseerd op de wetenschappelijk gevalideerde eScan van dr. Martijn Driessen. Samen met zijn bedrijf Entrepreneur Consultancy, heeft CreativeScan nader onderzoek gedaan naar de behoeften en specifieke kenmerken van de creatieve sector. De afbakening van de creatieve sector gaat voor ons uit van de gebruikelijke drie hoofdsectoren: kunsten, media en entertainment; en creatieve zakelijke dienstverlening. Hieronder vallen de volgende disciplines en creative entrepreneurs:
Kunst en cultuur
(Beeldende) kunst
Dans
Theater
Fotografie
Culturele festivals
Cultureel erfgoed
Mode
Media & entertainment
Media
Muziek
Film- en videoindustrie
Literatuur
Creatieve zakelijke dienstverlening
Gaming
Vormgeving, design
Reclame
Architectuur
De indelingen in brede en smalle zin, variëren in beleid en onderzoek, maar dit is buiten beschouwing te laten voor de CreativeScan. Hierboven staat de meest gebruikte indeling. We hebben hierin de retail achterwege gelaten. Ben je ondernemer in deze sector (bijvoorbeeld eigenaar van een boekwinkel) dan raden we je aan een van de andere E-Scans te maken.
Er wordt al jaren veel geschreven over creatief of cultureel ondernemerschap, maar wetenschappelijk onderzoek naar (de ontwikkeling van) creatief ondernemerschap is er (inter)nationaal nauwelijks. Wij willen de CreativeScan zo snel mogelijk valideren en bijdragen aan onderzoek op dit gebied.
Ondernemerscompetentiemodel
De basis is het Ondernemerscompetentiemodel van dr. Martijn Driessen. Een competentie is datgene wat iemand succesvol maakt in een bepaalde taak of rol. De vier elementen van een competentie zijn:
Motivatie (willen): intern en extern gedreven motieven. Dit hangt af van ambitie, (innerlijke) drijfveren en waarden. Waarom wil iemand ondernemer worden?
Persoonskenmerken (zijn): eigenschappen en denkstijlen. Dit zegt iets of hoe iemand is, ofwel zijn of haar karakter. Wat kenmerkt iemand?
Kwaliteiten (kunnen): is afhankelijk van de bedrijfsfase waarin een bedrijf zich bevindt. Het kan iets zeggen over wat iemand goed kan en kan in tegenstelling tot eigenschappen makkelijker worden aangeleerd.
Kennis en ervaring (weten): van ondernemingsgebieden en leerstijlen. De wetenschap over hoe bijvoorbeeld iets gedaan moet worden.
Competenties kunnen tot op een bepaalde hoogte worden ontwikkeld. Het hangt af van iemand zijn temperament, intelligentie en persoonlijkheid.
Ondernemersdenkstijlen
Herrmann (Herrmann, N. (1996), The Whole Brain Business book, McGraw-Hill, New York) heeft onderzoek verricht naar de structuur van hersenen en daarmee een link gelegd naar psychologisch geformuleerde denkstijlen met hun kenmerkende eigenschappen. Denkstijlen bepalen in hoge mate vanuit welke invalshoek een situatie of vraagstuk wordt benaderd, de denkvoorkeur, en bepalen daarmee ook het gedrag dat wordt getoond. Ieder mens heeft elke denkstijl in zich, maar er bestaat een voorkeur voor één of meerdere denkstijlen. Driessen vertaalt deze denkstijlen naar het ondernemerschap en brengt ze vervolgens in verband met de ontwikkeling die elke onderneming doormaakt.
De ondernemersdenkstijlen:
De Pionier: denkt speels, snel en vaak buitengestelde kaders en zijn gedachten worden gedomineerd door mogelijkheden.
De Verkoper: houdt van mensen, is gericht op het aangaan van relaties en gaat vaak af op zijn gevoel.
De Manager: past op de zaak, in zijn zoektocht naar zekerheden, hecht hij groot belang aan regels en procedures
De Vakman: is goed op de hoogte van alle ontwikkelingen op zijn vakgebied. Hij komt, door ervaring en vakkennis,onafhankelijk en rationeel tot de juiste beslissing.
Wil je meer achtergrond over de ondernemerscompetentie en het model van Driessen, bestel dan zijn boek ‘De ondernemende ondernemer’.
Inhoud van de CreativeScan
Na invullen van de vragenlijst ontvang je een grafisch overzicht van je ondernemersprofiel en een uitgebreid rapport. De test onderscheidt eigenschappen, kwaliteiten en denkstijlen. Daartussen is een belangrijk verschil. Eigenschappen en denkstijlen zijn redelijk vast en moeilijker in de tijd te veranderen, terwijl kwaliteiten makkelijker zijn aan of af te leren. Ook geeft de test aan welke persoonskenmerken in welke fase van het bedrijf van belang zijn. Vervolgens wordt ingegaan op jouw specifieke eigenschappen, kwaliteiten en denkstijlen. Daarbij worden tips en adviezen gegeven. Je profiel wordt afgezet tegen een normprofiel en je hebt de mogelijkheid drie bekenden uit te nodigen voor een 360 graden feedback.
Deze site gebruikt cookies om je ervaring te verbeteren. We hopen dat dit ok voor je is, en anders kun je het uitschakelen als je dat wil. AccepteerLees meer
Privacy en Cookies beleid
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.