Als creatief ondernemer zit je vaak vol met ideeën, vind je veel dingen leuk en kun je meerdere dingen. Het is soms moeilijk om dit terug te brengen naar datgene waarom je bekend wilt staan, je specialiteit.
Met name als je wilt groeien met je bedrijf, is dit een belangrijk punt van aandacht. Dit is wat je vaak weerhoudt van een focus:
- Je bent bang niet voldoende opdrachtgevers te trekken met één specialiteit.
- Je bent onzeker of je überhaupt over een bepaalde specialiteit beschikt.
Beperkingen die je jezelf oplegt. Je vertrouwt te weinig op je eigen specialisme, die je kunt claimen en waarvan jij de eigenaar bent. Zonde.
Neem bij het belang van kiezen voor een specialisme in ogenschouw de fase waarin je bedrijf zich bevindt.
Net gestart
Als je net bent gestart, dan is een goede manier om je specialiteit te ontwikkelen, door te ontdekken hoe je werkt en wat je aanbiedt duidelijk te definiëren. Kijk naar de patronen die zich ontwikkelen. Bedenk ook wie je droomopdrachtgever is. Beiden helpen je jouw specialisatie te bepalen.
Dit wordt vaak als moeilijk ervaren, niet alleen door creatieven, maar door vele starters. Het betekent namelijk ook dat je nee zegt tegen betalende opdrachtgevers, die niet in je focus passen. Het is niet erg als je hier in het begin soepel mee om gaat en experimenteert, al zul je merken dat doordat je kiest, je ook gekozen wordt. Reflecteer na een jaar op je gekozen specialisatie en bepaal of het specifiek genoeg is.
Eén tot twee jaar ondernemer
Dit is het moment om te experimenten in het nog specifieker worden in je specialiteit. Dit doe je omdat opdrachtgevers je nog steeds proberen in te huren voor bredere activiteiten, dan je eigenlijk aanbiedt. Je opdrachten ‘drogen niet op’, omdat jij je meer specialiseert. Dit is het moment om je grens te overschrijden. Ook ik heb wel eens opdrachten aangenomen, van niet ‘mijn ideale klant’, maar wat ik wel leuk vond om te doen, en dat is natuurlijk ook prima.
De reden waarom je nu verder wilt specialiseren, is omdat je je dan echt kunt focussen op datgene waar je heel goed in bent. Geen afleidingen, aandacht voor kwaliteit en geen risico dat je overspannen raakt. Je kunt zelf veel controle hebben over datgene dat je wilt bieden en je rol veranderen van een passievere, opdracht in ontvangst nemende, rol naar een actievere leidende en begeleidende rol.
Dit is ook een goed moment om na te denken over hoe je jouw expertise deelt. Je kunt je focussen op het vormgeven van de inhoud dat je deelt om je meer leidende rol ook te onderschrijven. Dit kan via blogs, social media, video (toelichting op je werk, kijkje achter de schermen) etc. Lees ook onze blog over storytelling en personal branding in dit kader.
Twee tot vier jaar ondernemer
Inmiddels heb je veel meer ervaring als ondernemer opgedaan. Het zou kunnen zijn dat je je nog verder moet specialiseren naar bovengenoemde punten, maar je kunt er ook al zijn. Dan ben je inmiddels goed geworden in het omgaan met je specialisatie, je wijkt er soms van af en je kunt je er ook goed aan houden. Je bent in controle, je weet goed waarom en wanneer je de activiteiten doet die je doet.
Het kan ook weer een moment zijn voor experiment en uitbreiding. Ontwikkel bijvoorbeeld een bepaalde productlijn of dienstverlening.
Kun je nu ook jouw droomopdrachtgever heel specifiek maken? Wie is hij of zij? En je werkmethode? Heb je een aanpak, die je elke keer gebruikt?
Meer dan 5 jaar ondernemer. What’s next?
In de jaren die volgen zal je focus in beweging zijn. Er komen verschillende mensen en activiteiten op je pad, die interessant kunnen zijn en je weg kunnen beïnvloeden. Vraag jezelf altijd af of je gelukkig wordt van de activiteiten die je onderneemt (blijf dicht bij jezelf), of het helder is voor je ‘ideale klant’ wat je biedt, en wat de behoeften zijn van je ‘ideale klant’, want ook dit kan veranderen in de tijd. Wil je hulp bij het helder krijgen van je specialisatie en je focus of het stellen van doelen? Ontdek dan de toegevoegde waarde van een ondernemerscoach, die je kan helpen in dit proces. Je kun via ons platform in contact komen met de door ons gecertificeerde coaches.
Heb je vragen hierover of loop je ergens anders tegenaan in je ondernemerschap, dan mag je natuurlijk ook altijd met mij contact opnemen.