Terwijl in het informatietijdperk, analyse, programmeren en logisch redeneren als de succesfactoren werden gezien, blijken deze in het nieuwe conceptuele tijdperk gereduceerd te worden tot noodzakelijke randvoorwaarden.
Daniel Pink beschrijft in zijn boek ‘A whole new mind’ de drie drijvende krachten achter het conceptuele tijdperk:
- Digitalisering
- Azië (off shoring)
- en overvloed
Je moet je afvragen of er behoefte is aan wat je wilt doen in een wereld van overvloed; of ze het in Azië niet goedkoper kunnen en of een computer het sneller kan. De conclusie luidt dat de rechter hersenhelft – daar waar vooral de gevoelsfuncties plaatsvinden – steeds belangrijker wordt ten opzichte van de linker hersenhelft – waar het logische brein wordt aangestuurd. Want wat die linker hersenhelft kan, wordt meer en meer weg geautomatiseerd.
Rechterhersenhelft steeds belangrijker
Hij beschrijft in zijn boek waarom de kwaliteiten van onze rechterhersenhelft een sleutelrol gaan spelen in dit nieuwe tijdperk. Wat is waardebepalend als je alles hebt? Een goede kwaliteit tegen een betaalbare prijs? Als je (standaard-) bedrijfsprocessen effectief en efficiënt zijn? Nee, Pink beschrijft dat het essentieel is de linkerhersenhelft te complementeren met zes kwaliteiten van de rechterhersenhelft.
- Niet alleen functie, maar ook design
- Niet alleen argumenten, maar ook storytelling
- Niet alleen focus, maar ook het zien van verbanden, grenzen opzoeken en het combineren van elementen
- Niet alleen logica, maar ook empathie. Als je de behoefte en drijfveer begrijpt van de ander, dan kun je daar beter op inspelen en relaties aangaan.
- Niet alleen serieus, maar ook speels. In dit conceptuele tijdperk moeten we allemaal weer gaan spelen.
- Niet alleen maar richten op meer en kwantiteit, maar ook op betekenis en zingeving.
Dit zijn de zes bepalende factoren die waarde gaan toevoegen. De meesten van ons zijn geschoold en getraind in het gebruik van de linker hersenhelft (rede, logica). Pink beschrijft hoe je de rechterhersenhelft kunt activeren en trainen. ‘A whole new mind’ neemt de lezer mee in een provocatieve en noodzakelijke nieuwe manier van denken over een toekomst dat er eigenlijk al is.
Een tijdperk met mooie kansen voor creatieven, uitvinders en verhalenverteller.